13 Ιαν 2008

40 ~ Μηνάς Χατζησάββας: Να μπορείς να μην υπάρχεις μερικές φορές...

* Μέσα στην ομάδα [σημ:του Ελεύθερου Θεάτρου] πολιτικοποιήθηκα. Ήμουν από μια οικογένεια που δεν είχε σχέση με την πολιτική. Πολιτικοποιήθηκα πραγματικά - ήταν και χούντα, μην το ξεχνάμε. Μ' αρέσει η συλλογικότητα. Είναι μεγάλη ιστορία να μπορείς να είσαι με τους άλλους. Να μπορείς να μην υπάρχεις μερικές φορές, να υπάρχουν οι άλλοι. Να προσπαθείς να καταλάβεις γιατί στο λέει αυτό ο άλλος και να μην τον παρεξηγείς... και να προχωράει. Βέβαια, είναι πάρα πολύ επώδυνο, πάρα πολύ κουραστικό. Κι επειδή έμαθα να ζω έτσι, μερικά πράγματα κρατήσανε. Οι περισσότερες σχέσεις μου είναι πάντα μακροχρόνιες. Και οι ερωτικές και οι θεατρικές. Είναι μερικά πρόσωπα σημαντικά στη ζωή μου - και στη ζωή μου την προσωπική - που επανέρχονται.

* Δένομαι με τους ανθρώπους. Είμαι άνθρωπος χαμηλών τόνων... πολύ δύσκολα θυμώνω, πολύ δύσκολα εξάπτομαι. Βέβαια, όταν συμβεί αυτό γίνομαι πάρα πολύ κακός. Ακριβώς γιατί φτάνω στα όριά μου και δεν μου αρέσει που μ' αναγκάζουν να είμαι έτσι. Όμως δεν έγινα με πολλούς, πολύ κακός.

* Θέλω να μ' αγαπάνε. Δεν ξέρω γιατί... είναι αδυναμία, είναι κόμπλεξ; Μερικές φορές κιόλας, εις βάρος άλλων πραγμάτων, πιθανόν να μην λέω μερικές φορές την αλήθεια, ακριβώς γιατί αυτός που έχω απέναντί μου θέλω να μ' αγαπήσει. Δεν ξέρω από πού πηγάζει αυτό... φοβάμαι ότι είναι φοβερή αδυναμία δική μου, ενώ μ' αρέσει να συγκρούομαι για να υπάρχει αποτέλεσμα - γιατί χωρίς σύγκρουση δεν υπάρχει, παντού, άλλωστε. Παρ' όλα αυτά, στην προσωπική μου ζωή θέλω να μ' αγαπάνε.

* Στις προσωπικές μου σχέσεις προσπαθώ να δώσω χώρο όσο μου επιτρέπει ο εγωισμός μου. Για να 'ναι κανείς με κάποιον άνθρωπο αρκετά χρόνια, πάει να πει ότι υπάρχουν και από τις δύο πλευρές παραχωρήσεις. Αλλιώς δεν γίνεται.

* Μπορεί να μου καταλογίζουν ότι μερικές φορές είμαι φοβερά εγωιστής, ότι σκέφτομαι μόνο τη δουλειά μου, όμως δεν είναι έτσι. Κάνω πράγματα που οι άλλοι δεν καταλαβαίνουν ότι τα κάνω. Τα κάνω με κάποιο τρόπο όχι κρυφό, θα έλεγα διακριτικό που ο άλλος δεν το καταλαβαίνει.

* Όσες φορές έχει έρθει "διαζύγιο" στις σχέσεις, είχα φτάσει στον πάτο. Δηλαδή άντεξα ως τον πάτο... και πιο κάτω απ' τον πάτο, θα έλεγα. Και πήρα την απόφαση σαν αυτοσυντήρηση, γιατί αισθανόμουν ότι τελειώνω.

* Προσέχω πάρα πολύ τις σχέσεις μου τις προσωπικές. Αν δεν είμαι έτσι δεμένος δεν μπορώ να ανταπεξέλθω και στο θέατρο. Πρέπει να είμαι ήρεμος για να μπορώ να κάνω και τη δουλειά μου - γιατί την αγαπάω τη δουλειά μου.

* Έφτιαξα τη ζωή μου έτσι ώστε να μην εξαρτάται κανείς από μένα. Έχω συλλάβει τον εαυτό μου να εξαρτώμαι, αλλά, όταν δεν αντέχω άλλο, μπορώ να ζήσω και τη ζωή μου μόνος μου. Μπορώ να το κάνω. Με πόνο καρδιάς, γιατί είμαι και τεμπέλης - θά 'θελα να μου λύνονται τα προβλήματα, αλλά μπορώ να κάνω και μόνος μου. Άλλωστε μόνος σου είσαι στο θέατρο και στην τέχνη... μόνος σου προσπαθείς...
Μηνάς Χατζησάββας (1948)




*Tο κείμενο προέρχεται από απομαγνητοφώνηση
της εκπομπής της ΕΤ1 "Η ζωή είναι αλλού",
που παρουσιάζει η Εύη Κυριακοπούλου.
Προβλήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου του 2007.

* Όλες οι φωτογραφίες είναι από την ίδια εκπομπή,
εκτός της τελευταίας.

Ετικέτες , ,

12 σχόλια:

Blogger rory :

ειναι τρομερο να θαυμαζεις 20 χρονια εναν ανθρωπο οχι μονο για το το επαγγελματικο του ηθος αλλα και για το προσωπικο του,και να καταλαβαινεις μεσα απο μερικες λεξεις οτι περιγραφει τον ιδιο σου τον εαυτο .Διαβαζοντας το μικρο αλλα σημαντικο κειμενο για τον χαρακτηρα του καταλαβα γιατι δεθηκα μαζι του 20 χρονια πριν βλεποντας τον στην τηλεοραση σε μια πολυ αξιολογη σειρα του μιχαηλιδη αν και ημουν 16 χρονων αναγνωρισα καποιον που θα θαυμαζα ολη μου τη ζωη .προσπαθω να γινω συγγραφεας και ποτε δεν ειμαι ικονοποιημενη με τον εαυτο μου παντα λεω μεσα μου αν το διαβαζε θα του αρεσε και παλι απο την αρχη .................δεν ξερω γιατι τα λεω αυτα τωρα μαλλον ελπιζω να τα διαβασει......................δεν ξερω.................ο

1/7/08 01:40  
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Ώστε μπούσουλας για το συγγραφικό ταλέντο σου είναι ο Χατζησάββας!

Νομίζω ότι αν, εκτός από την τηλεόραση - που δεν είναι ό,τι ασφαλέστερο για να κρίνουμε την αξία του κάθε καλλιτέχνη - τον παρακολουθείς και στο θέατρο θα καταλάβεις αν θα του άρεσαν αυτά που γράφεις.

Και αφού είναι τόσο σημαντικός για σένα γιατί δεν αποφασίζεις να του δείξεις κάτι δικό σου ώστε να σου πει τη γνώμη του; Το γεγονός ότι και ο ίδιος έχει ιδιαίτερη σχέση με τη λογοτεχνία (υπήρξε συγγραφέας και ας ευχηθούμε να το ξανακάνει στο μέλλον), προσδίδει μεγαλύτερη αξία στην κρίση του, και μετράει πολύ περισσότερο από την γνώμη κάποιου άλλου που έχει μόνον την ιδιότητα του ηθοποιού.

Εκτός από το θέατρο, σίγουρα θα τον ανταμώσεις και σε πολλές λογοτεχνικές κεντρικές και περιφερειακές παρουσιάσεις που συμμετέχει, και όπου πάντα στέκεται με σεβασμό πίσω από τον δημιουργό χωρίς να τοποθετεί τον εαυτό του σε πρώτο πλάνο. Μου δίνει την εντύπωση ότι είναι ένας σεμνός άνθρωπος που μπορείς να τον πλησιάσεις.

Δοκίμασε!

3/7/08 16:36  
Blogger rory :

μακαρι να μπορεσω να τον κοιταξω στα ματια χωρις να ντρεπομαι γι'αυτο που θα εχει διαβασει δεν ξερω γιατι παντα ειναι η εμπνευση μου ισως ειναι στη φυση μου η σταθεροτητα...Παντως, ειμαι σε καλο δρομο τον τελευταιο καιρο και πιστευω οτισυντομα θα τα καταφερω μακαρι να ειχα τη δυναμη να ζητησω την βοηθεια του ..........

30/7/08 23:35  
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Τότε δεν μένει παρά να σου ευχηθώ καλή επιτυχία, rory.

18/8/08 09:42  
Blogger rory :

ευχαριστω

18/8/08 21:35  
Blogger ΕΛΛΥ :

... ΑΞΙΟΠΡΟΣΕΚΤΟΣ , ΑΞΙΟΛΟΓΟΣ , ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΟΣ ... ΠΑΡΑΔΙΝΟΝΤΑΣ ΠΕΙΡΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ ΜΙΑ ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΜΟΥ ... ΝΑ ΑΚΟΥΣΩ ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ . ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ . ΜΑ ΤΙ ΦΩΝΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ?
ΕΨΑΞΑ ΚΑΙ ΒΡΗΚΑ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ... ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΥΧΑΙΑ ... ΕΛΛΥ

24/8/09 01:12  
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

ΕΛΛΥ,
αν ζεις στην Αθήνα, τίποτα ευκολότερο: πηγαίνεις να τον ακούσεις στο θέατρο. Χειμώνα.

Αν είσαι στην Πελοπόννησο, μπορείς να τον δεις σε κάποια τραγωδία στην Επίδαυρο. Καλοκαίρι.

Άνοιξη και φθινόπωρο, σε κάποια λογοτεχνική εκδήλωση, στην Αθήνα ή σε άλλη πόλη.

Είναι ο Μηνάς Χατζησάββας για όλες τις εποχές και πάει παντού. Πάντα μπορείς να παρακολουθείς την εκλεκτική ποιότητα των επιλογών του και κάπου θα τον πετύχεις!

31/8/09 17:36  
Blogger rory :

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

6/9/09 19:03  
Blogger rory :

αν διαβασει καποτε αυτες τις σελιδες θα ηθελα να μου απαντησει και στη ζωη τιποτα δεν γινεται τυχαια Ελλυ....

6/9/09 19:07  
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

rory,
αν λοιπόν πιστεύεις πως τίποτα δεν γίνεται τυχαία, μην περιμένεις να "διαβάσει κάποτε αυτές τις σελίδες" για να σου απαντήσει. Το πιθανότερο, είναι να μην τις διαβάσει ποτέ - δεν μου μοιάζει από αυτούς που ψάχνουν στο ίντερνετ για να βρει πόσοι αναφέρονται στ' όνομά του.

Κάνε κάτι δραστικότερο, πήγαινε στο θέατρο που παίζει.

υ.γ.
Δεν γνωρίζω την ηλικία σου, αλλά τολμώ να σου πω ότι στους καλλιτέχνες πρέπει να αποδίδουμε, με κριτική σκέψη, αυτό που αξίζει στην συμβολή τους στον πολιτισμό και δεν χρειάζεται να τους θεοποιούμε. Ούτε στους ίδιους δεν πρέπει να αρέσει αυτό, και τους μετρημένους, τους φέρνουν σε πολύ δύσκολη θέση οι υπερβολικές αντιδράσεις και η υπερεκτίμηση του κοινού.

14/9/09 12:23  
Blogger rory :

αλλο θεοποιηση αλλο εκτιμηση και εγω τον εκτιμω πολυ.ποτε δεν θεοποιησα καποιον ουτε προκειται,οπως και να εχει συμφωνω απολυτα μαζι σου ειναι απλως η εμπνευση μου και αυτο κακο δεν ειναι.το ξερω οτι δεν θα τα διαβασει ποτε απλως μου αρεσει να σκεφτομαι διαφορα γιατι ετσι δημιουργω.οταν θα ειμαι ετοιμη θα τον πλησιασω οταν θα εχω κατι να του πω......

17/9/09 21:50  
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Έχεις δίκιο rory, είναι δύο διαφορετικά πράγματα, το ένα αποτελεί κίνητρο και το άλλο σε καταδικάζει στην αδράνεια ενός στείρου θαυμασμού. Κι εσύ, δημιουργείς όπως μου γράφεις.

Βιάστηκα να "συμπεράνω" αλλά δικαιολόγησέ με, επειδή βλέπω να επανέρχεσαι και να επανέρχεσαι στον Μηνά Χατζησάββα.

Όχι πως δεν χαίρομαι την επίσκεψή σου! Θα περιμένω νέα σου κι εγώ "όταν θα είσαι έτοιμη". Εύχομαι να ευοδωθούν όλες οι προσδοκίες σου.

20/9/09 15:47  

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα